*

Auteur Topic: Permanent wonen in een stacaravan  (gelezen 20620 keer)

Offline De Kat

• V
  • dakloze
Permanent wonen in een stacaravan
« Gepost op: 4 oktober 2008, 11:01:57 »
Ben dat eventjes aan het bekijken. Iemand met ervaring daarin? Wetgeving? Plaatsen? Zoek met domicilie én toegestane permanente bewoning. Lijkt niet zo evident op het eerste gezicht want blijkbaar onwettelijk.

Offline kobaf

• V
  • Paria
Re: Permanent wonen in een stacaravan
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2008, 11:37:09 »
tja stel nu dat je een stuk bouwgrond kan kopen zonder bouwverplichting

en je hebt niet genoeg geld om te bouwen dan kan je daar een stacaravan opzetten en dan kan je daar domicilieren

stel dat je een eigenaar vind met zo n constructie dan kan jij er als huurder evengoed domicilieren

belangrijkste is dus dat het om een bouwperceel gaat waar die caravan op staat en geen weekendgrond of weiland ofzo want daar kan je nooit op domicilieren

laat je het domicilieren achterwege dan zijn er meer mogelijkheden en truuken enzo

vroeger kon je ook op een camping domicilieren trouiwens maar dit werd ook afgeschaft
waarschuwing ! neem de uitlatingen van kobaf vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Offline De Kat

• V
  • dakloze
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2008, 15:25:08 »
Een stacaravan kan je al kopen voor 500 euro. Nu, is natuurlijk oud en zonder luxe. Voor een paar duizend euro kan je al iets hoger mikken. Het jaarlijkse standgeld schommelt rond de 1000 euro. Op zich is dat bijzonder goedkoop wonen. Meestal heb je er nog een leuke, ietwat groene omgeving bij. 

Weet wel niet welke extra kosten er nog bijkomen. Taks vanwege de staat? Moet je die koop laten registreren bij een notaris? Of is het zoals een fiets kopen, maw bvb een deurwaarder kan het niet achterhalen dat je eigenaar bent van een stacaravan. Dat zou wel handig zijn.

Er is blijkbaar, vanwege de overheid, een uitdovinsgbeleid. Ze willen geen permanente bewoners meer. Lijkt me wel moeilijk om dat allemaal te bewijzen en de éne camping zal al toleranter staan dan een andere tov permanent wonen.

Een domicilie zou niet kunnen, maar in bepaalde Limburgse gemeenten dan weer wel. Blijkbaar is ook dat een warrige boel.

Offline TurtleTJones

• V
  • leefloner
  • Geslacht: Man
  • Tommeke
« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2008, 00:17:49 »
Kobaf :
Het zou men ten stelligste verbazen dat de wetgeving de laatste 8jaar al veranderd is ,maar gedurende de 5jaren dat ik in een stacaravan (ne Falcon van 13m) heb gewoond ,was de wetgeving betreffende stacaravans op een normaal bouwperceel volgende :
max anderhalf jaar mocht je daar op uw stukje bouwgrond in een caravan/stacaravan/woonwagen wonen en ook enkel als je ook effectief op dat perceel ondertussen bouwde.

Indien niet het geval ,moest je met uw stacaravan versjassen naar een voorzien weekendperceel.
Bouwgrond kan je ook niet meer kopen zonder bouwverplichting ,de wetgeving zegt nm dat je binnen de 5jaar verplicht bent om daarop te bouwen (ok ,er is veel te weinig controle daarop ,maar je moet maar de pech hebben een ambetante buur te hebben die ne keer reclameert...en daar sta je dan mooi).

De Kat :
Buiten uw jaarlijks standgeld van de camping ,moet je ook 2de verblijfstaksen betalen (hangt af van gemeente).
1000euro/jaar standgeld is echt spotgoedkoop te noemen.
Koop moet niet geregistreerd worden ,echter...deurwaarder kan wel achterhalen dat je een stacaravan bezit aan de hand van die verplichte 2verblijfstaks.
Maar...als je kan bewijzen dat je daar in leeft ,kan die dat mijn inziens niet aanslaan en hij kan er ook al niets uithalen ,want alles zit vast (in ne stacaravan he ,geen verplaatsbare bungalow ,waar de meubels los in staan ,want velen noemen dat ook verkeerdlijk ne stacaravan).

Permanent wonen is sinds 97-98 niet meer toegestaan op een camping.
90% van de campings volgen deze wetgeving ook strikt op (als je dus meer dan 160dagen/jaar op uw camping doorbrengt ,vlieg je d'r af ,160dagen ,zijnde alle weekend + alle vakantie's).

Denk ook aan het lokale camping reglement :
Het merendeel verplicht je uw stacaravan identiek hetzelfde uitzicht te bezorgen (materialen kleur dichtmaken zijkanten ,opbergbox ,tegels naar de inkom ,trap ,plantjes...)
Bij velen mag je niet eens zelf een antenne plaatsen of zelf achter een gasfles ,maar moet je verplicht van hun service gebruik maken.

Dit geld ook voor het plaatsen en aansluiten van een stacaravan ebn dat kost u dus een bom geld he!
(ter info ,toen ik in 2000 na een half jaar gans Vlaanderen rondgereden had op zoek naar een nieuwe staanplaats voor mijn stacaravan ,had ik uiteindelijk welgeteld 2 staanplaatsen gevonden : 1op 10km en 1 op 65km en zelfs als ik die stacaravan met mijnen toenmalig Landrover had verhuisd ,dan zou de verplichte plaatsing vanaf de parking van de nieuwe camping + de verplichte door de camping uitgevoerde aansluiting me bijna 100.000BFR!!!!!

Bijgevolg is een goedkoop zoveelstehands stacaravan enkel te overwegen als je ook het perceel kan betrekken waarop die staat en als die al is aangesloten.
Staat die echter op een parking of een stuk braakgrond ,bij nen dealer of bij ne particulier thuis .... vergeet het ,want ge gaat u blauw betalen.

Ok ,dan nog 1 hele goeie raad : wilt ge desondanks alles toch doorbijten ,kijk dan vooral uit naar ne WINTERVASTE (dubbel geïsoleerd ,extra bodem isolatie en een deftige verwarming ,want ik verzeker u ,dat is neig koud in zo'n ding met al die ventilatieroosters in de vloer en aan de zijwanden.
Kijk ook of de waterleidingen zo'n electrische warmtedraad hebben ,ook tot -60cm in de grond ,anders kan je in de winter vergeten dat je stromend water hebt...

Doe ook niet zoals ik en koop u geen mega groot exemplaar dat je nadien nergens meer kwijt kan ,binnenin is er evenveel plek en luxe in een 8-9m model als in een 10-11m of een 13-15m model ,je hebt dan enkel een douche ipv een bad en misschien geen toilet en 1slaapkamer ipv 2 of 3 ,maar keuken en leefruimte zijn meestal even groot.

Hoop dat je hier wat mee bent.

Offline TurtleTJones

• V
  • leefloner
  • Tommeke
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2008, 00:38:21 »
Fuck ,nog vergeten zeggen:
Veel camping weigeren ook nieuwe "huurders" indien hun stacaravan ouder is dan 10jaar!
Dus ipv eerst naar zo'n ding te zoeken ,eerst alle campings aflopen (fietsen of iemand vinden om u een paar weekends rond te willen voeren) en bij allemaal hun specifieke richtlijnen vragen.

A ja ,ook nog heel belangrijk :
net zoals bij een normaal huurcontract ,moet je ook op een camping ne waarborg geven.

Tot slot nog volgende :
Je kan niet zelf kiezen welk elektriciteit tarief je wil ,je bent veerplicht om de meestal dure camping tarieven te betalen (dus geen sociaal tarief meer ,niet meer zelf uw eigen leverancier kiezen...).

Allemaal kleine details waaraan je denken moet ,want ondanks het voor mij vroeger goedkoper uitkwam om permanent op een camping te wonen dan op de toenmalige normale huurmarkt ,kostte dat grapje me toen toch ook bijna 12.000BFR/maand (staangeld ,2de verblijfstaks ,elektriciteit ,water ,gas).
En dan heb ik het nog niet over de extra's die u ongevraagd onder uwe neus geduwd worden (bv rekening voor het gras af te rijden ,omdat ik dat 3weekends niet had gedaan doordat ik op maneuvre was...)

Mijn excuses voor de schrijffouten of her en der verloren gegane woordjes ,het is dan ook al een ferm stuk in de nacht en ik denk dat ik d'r maar best in kruip nu.

SLOPPEL ALLEMAAL (nachtzoentje voor de dames en ne jooo voor de de mannen...)

Offline freedomdrummer

• V
  • dakloze
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2008, 08:07:27 »
Als ik dan ga kijken op de website van de minister van wonen, Marino Keulen , dan lees ik daar "Betaalbaar wonen is nog mogelijk" , en een artikel over de "cursus Maatschappelijke Oriëntatie" waarin voor Vlaanderen volgende waarden als fundamentele maatschappelijke waarde worden voorgesteld: respect, vrijheid, solidariteit, gelijkheid en burgerschap.

Citaat
Betaalbaar wonen is nog mogelijk

Jongeren die het ouderlijk huis verlaten hebben het niet moeilijker om een huis te kopen dan in de periode 1995-1999. Ze kopen wel kleinere huizen met minder comfort. Dat blijkt uit een nieuwe studie in opdracht van Vlaams minister Marino Keulen.

De gemiddelde prijs van woningen en appartementen is tussen 1995 en 2005 verdubbeld, die van bouwgronden zelfs verdrievoudigd. Vlaams minister van Wonen Marino Keulen wilde daarom weten voor welke groepen in onze samenleving wonen nog betaalbaar is. Het Steunpunt Wonen lichtte de starters door. Dat zijn mensen jonger dan 30 die in 2000-2005 het ouderlijk huis verlieten voor een eigen stulpje. Zij vormen zo'n vier procent van de Vlaamse woningmarkt.

1. Weinig problemen

Op vlak van inkomen, woonuitgaven en betaalbaarheid werd geen verschil vastgesteld tussen starters en niet-starters. Het jonge leeftijdsprofiel van starters zorgt er voor dat deze groep socio-economisch sterker staat dan de groep niet-starters (met daarin veel gepensioneerden en laag opgeleiden). De betaalbaarheid komt wel veel sterker in het gedrang voor de 1,6 procent starters die recht hebben op een sociale lening.

2. Meer in steden

Ondanks het feit dat starters in het buitengebied maandelijks gemiddeld 100 euro meer moeten afbetalen, komt de betaalbaarheid sterker in het gedrang voor starters in het stedelijk gebied. Logisch want daar komen meer alleenstaanden, éénverdieners en lage inkomens wonen.

3. Niet meer uitgeven

Starters-eigenaars kenden in de periode 2000-2005 gemiddeld geen significante hogere woonuitgaven dan in de periode 1995-1999. Ook de bedragen die werden neergeteld voor de aankoop van de woonst verschillen niet significant.

Het gemiddeld ERI (equivalent resterend inkomen of het inkomen dat overblijft na het betalen van de woonuitgaven, rekening houdend met de gezinssamenstelling) blijkt ook even hoog te zijn. Dat wijst erop dat de betaalbaarheid van de starter-eigenaar in 2000-2005 er niet op achteruit is gegaan.

4. Wel kleiner wonen

De starters-eigenaars betrokken in de periode 2000-2005 wel woningen met minder comfort, minder woonvertrekken en een kleinere oppervlakte dan diegene die in 1995-1999 kochten. Voor de bouwers geldt dat de bouwgronden aanzienlijk kleiner zijn geworden.

5. Eerder koopwoning

Om alles betaalbaar te houden kiezen starters sneller voor een koopwoning dan voor een nieuwbouwproject. Een gevolg van deze trend is dat minder huishoudens hun eerste eigendomswoning als hun definitieve woning beschouwen, en tussen hun 35 en 50 jaar het eerste woning verkopen om een groter huis te kopen.

6. Eerst huren

In de periode 2000-2005 werd 41 procent van de starters onmiddellijk eigenaar van een woonst. 54 procent van de starters werd huurder en vijf procent mocht gratis wonen (bijvoorbeeld in een huis of appartement van de ouders).

7. Meer lenen

Door de lage hypotheekrentes in de periode 2000-2005 werd een groter deel van de kostprijs geleend dan in 1995-1999. Het ERI bleef evenwel hetzelfde, wat erop wijst dat starters niet meer uitgeven dan nodig.

"Niet onbetaalbaar"

"Je hoort steeds dat een huis kopen vandaag onbetaalbaar is geworden, zeker voor jongeren. Deze studie ontkracht dit", meent minister Marino Keulen. "Veertig procent van onze jongeren blijkt voor zijn dertigste al eigenaar te zijn van een huis of appartement. Dat zegt veel over hun werkkracht, maar ook over onze welvaart."

Keulen erkent ook dat hun aankoopgedrag noodgedwongen veranderd is. "Omdat hun aankoopbudget verhoudingsgewijs niet veel hoger is, kopen ze kleinere woonsten met minder vertrekken en minder comfort. De lage intrestvoeten en de maatregelen van de diverse overheden geven hen het noodzakelijke duwtje in de rug. Denk maar aan de fiscale aftrekbaarheid, de lagere registratierechten, de Vlaamse renovatiepremie, enzovoort. Betaalbaar wonen is voor de meeste Vlaamse jongeren anno 2008 dus nog mogelijk, wat men ook moge beweren."

Yves LAMBRIX

Bron: Het Belang van Limburg

Offline De Kat

• V
  • dakloze
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2008, 10:18:04 »
@TurtleTJones

Bedankt voor de informatie. Ik ben niet direct van plan op een camping te gaan wonen (mijn huishuur is minder dan 300 euro...) maar wil wel eens weten hoe het allemaal in elkaar zit.

Die taks tweede verblijfplaats? Hoe zit dat in elkaar? Kun je daar onderuit? Moet je je paspoort tonen bij het afsluiten van een contract?

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2008, 10:21:55 »
Kobaf :
Het zou men ten stelligste verbazen dat de wetgeving de laatste 8jaar al veranderd is ,maar gedurende de 5jaren dat ik in een stacaravan (ne Falcon van 13m) heb gewoond ,was de wetgeving betreffende stacaravans op een normaal bouwperceel volgende :
max anderhalf jaar mocht je daar op uw stukje bouwgrond in een caravan/stacaravan/woonwagen wonen en ook enkel als je ook effectief op dat perceel ondertussen bouwde.

Indien niet het geval ,moest je met uw stacaravan versjassen naar een voorzien weekendperceel.
Bouwgrond kan je ook niet meer kopen zonder bouwverplichting ,de wetgeving zegt nm dat je binnen de 5jaar verplicht bent om daarop te bouwen (ok ,er is veel te weinig controle daarop ,maar je moet maar de pech hebben een ambetante buur te hebben die ne keer reclameert...en daar sta je dan mooi).

aah ik wist niet dat er daar die beperkingen op waren - ik heb eens een koppel gekend waar ik als postbode kwam en die woonden in een caravan op hun bouwgrond - waarop ze intussen idd ook aan het bouwen waren
waarschuwing ! neem de uitlatingen van kobaf vooral niet te ernstig - moest je dat toch doen lees dan zeker en vast dit een keer.

Offline kobaf

• V
  • Paria
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2008, 10:27:53 »
aah ja en nog iets niet onbelangrijks

sommige campings zetten in de winter nutsvoorzieningen uit - zoals bvb de waterleiding opdat ze niet zou bevriezen enzo

bij de campingbewoners die ik wallonie heb ontmoet was er daar altijd miserie mee

Offline TurtleTJones

• V
  • leefloner
  • Tommeke
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2008, 21:00:12 »
aah ja en nog iets niet onbelangrijks

sommige campings zetten in de winter nutsvoorzieningen uit - zoals bvb de waterleiding opdat ze niet zou bevriezen enzo

bij de campingbewoners die ik wallonie heb ontmoet was er daar altijd miserie mee

Inderdaad ,voor mij en welgeteld nog 2 bungalows hielden onze concierge (want ne camping heeft dat altijd ,ook als ze gesloten zijn in de winter) de waterleiding naar ons open ,al de rest werd inderdaad dichtgedraaid en de camping douches en toiletten werden ook gesloten.
En wij waren ook de 3enigen die nog elektriciteit hadden ,want inderdaad ook die toevoer werd dan afgesloten.

Kat : ge kunt onder dien taks niet uit.
Je moet inderdaad een kopie van uw paspoort bezorgen aan de camping ,die op hun beurt verplicht zijn elke eigenaar of huurder aan de gemeente door te geven.

Ook nog iets waar ik ineens aan denk : de camping verzekering dekt niets gedurende de periode dat ze officieel sluiten.
En uw brandverzekering komt in vergelijking ook duurder uit dan voor een normale kleine huurwoning of studio.

leden
  • Totaal aantal leden: 459
  • Latest: debora-3
Stats
  • Totaal aantal berichten: 23727
  • Totaal aantal topics: 2650
  • Online Today: 24
  • Online Ever: 204
  • ( 3 augustus 2012, 11:31:26)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 15